21 novembra 2012

Stephen King | Osvícení

Názov: Osvícení
Originálny názov: The Shining
Autor: Stephen King
Počet strán: 404
Vydavateľstvo: Laser, 1993
Krátka anotácia: Jack Torrance prijal post zimného správcu horského hotela Overlook. Postupom času Jack odhaľuje čiernu minulosť hotela a Overlook si ho podmaňuje. Ako sa s tým popasuje jeho manželka a malý syn, ktorí sú v hoteli s ním?

Neviem kde, ale kedysi som niekde čítal myšlienku o tejto knihe, ktorá znela asi nejak takto: Čo je horšie, obrovský prázdny hotel alebo svorka vraždiacich príšer? 

V prvej časti knihy sa stretávame s minulosťou a so psychikou hlavných postáv, v druhej časti ide do tuhého. Ak by King nebol spisovateľom, rozhodne by mohol byť vynikajúcim psychológom. Geniálnejšie vyformovať postavy by sa ani snáď nedalo. V celej knihe vidíme, čo dokáže urobiť s ľudskou psychikou strach, predovšetkým strach z neznámeho. Text bol dokonalý, presne taký aký mám rád, týmto pán spisovateľ u mňa rozhodne zabodoval.
 V tejto knihe bolo vytvorené skvelé prostredie. Až tak, že som si v mysli pri čítaní dokázal danú udalosť dokonale predstaviť.
Nenachádzam na túto knihu slová. Ak by sa ma po prečítaní tejto knihy niekto opýtal na moju najobľúbenejšiu knihu, tak určite by som povedal Osvícení od Kinga. Niekedy som dokonca mal od strachu chuť knihu zavrieť a zavŕtať niekde hlboko do skrini pod kopu oblečenia. Priznávam sa, v deň, keď som túto knihu dočítal, zaspával som so zapnutou lampou a ešte pár dní som mal v noci v kúpeľni strach sa pozrieť do vane, že tam uvidím to, čo videl Danny Torrance v jednej hotelovej kúpeľni. Nie som síce žiaden odborník, no dovolím si tvrdiť, že toto je tá  najlepšia hororová kniha, aká bola napísaná.
Čo sa týka filmovej adaptácie. Tú si (zatiaľ) neodvažujem pozrieť, avšak podľa traileru a recenzii, musím hodnotiť, že to musí byť kvalitný horor. Už len to, že ho režíroval legendárny Stanley Kubrick a hlavnú postavu hral špičkový Jack Nicholson, o niečom značí. Avšak King film zhodnotil ako za najhoršiu filmovú adaptáciu a neskôr napísal vlastný scenár k vlastnej verzii filmovej adaptácie, ktorá sa knihy držala oveľa viac ako tá Kubrickova verzia.

Zhrnutie:
+ geniálne prostredie, geniálne postavy
+ ak vás má niečo vydesiť, tak rozhodne táto kniha
+ posledných sto strán nebudete môcť prestať čítať
+ vynikajúca psychologická stránka knihy
+ toto plus je už len za samotnú existenciu knihy
- myslel som, že už je tento príbeh definitívne uzavretý a správa, že King pripravuje pokračovanie ma nepotešila

10/10

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára